Husse och Matte har varit på mellandagsrea och gissa vad de hade med sig åt Gunnar? Jo, pommes frites som blev över när de ätit lunch på Donken!
För övrigt blev det prylar till Husses kamera och böcker och örhängen till Matte.
Det är märkligt att det kan vara en sådan skillnad mellan butiker i samma kedja. Vi var först på Expert i Arninge. Expert har stora annonser om sin rea och naturligtvis var det mycket folk i butiken men trots att det fanns gott om personal så verkade hela stället att stå stilla! Alla stod och väntade, väntade på att få tag i en försäljare eller väntade att försäljaren skulle kolla på datorn om varan fanns hemma eller väntade under tiden försäljaren skulle iväg till lagret och kolla att det som stod på datorn var rätt eller att konstatera att det som stod i datorn var fel eller att leta efter en annan försäljare som kunde komma och hjälpa till med det som stod på datorn men som inte stämde o.s.v.
Inte att undra på att det hela tog tid och väldigt många kunder gav upp och åkte till Expert i Täby Centrum,. Det gjorde vi också!
Hela Täby Centrum var som en myrstack, det kryllade folk absolut överallt och alla affärerna var smockfulla med reajägare. Så även Expert. Butiken i Täby är till ytan kanske en åttondel av den i Arninge, antalet försäljare färre, så klart, men vi behövde bara vänta i ca två minuter då en trevlig ung man frågade om vi behövde hjälp. Med detta inte sagt att de i Arninge var otrevliga, o nej, bara drabbade av en dålig kultur eller dålig ledning. Hur som helst, i Täby fungerade allt som om vi varit de enda kunderna i affären, vilker sannerligen inte var fallet -
det var mer än fullt! Husse fick exakt det han önskade och goda råd och förklaringar på frågor av denne fantastiske kille sm verkligen hamnat på rätt plats i yrkeslivet! Tack Expert i Täby Centrum!
Matte som gärna sparkar folk på smalbena i trängsel klarade sig ganska bra, fick tag i hårspännen och örhängen för halva priset på Ur & Penn och fem stora, maffiga böcker i Akademibokhandeln som sålde 5 för 100:- kr. Kollen på prislapparna visade att dessa fem böcker hade tillsammans kostat över 1.500:-, snacka om kap eftersom alla dessa böcker var intressanta fackböcker, vad sägs om "Allt om mops", ett fynd!
Lite smolk i bägaren blev det för Matte i alla fall: ett besök på Telenors lilla butik avslöjade att den duktiga personal som bl.a. hjälpte Matte med att få en ringsignal som skiljde sig från mängden, badankesquiiik! -som han förde över från sin egen telefon, denna duktiga personal fanns tyvärr inte längre där.
Mattes telefon laddar nämligen ur så fort den lämnar svenskt farvatten och frågan är : är detta normalt? Och varför skickar Telenor ut två meddelanden om att man vänt Moder Svea ryggen, en borde räcka med tanke på att man oftast är medveten om att man är ute och reser. Detta lilla problem gör sig speciellt gällande när man åker båten från Grisslehamn till Eckerö, 2 timmar dit, en halvtimma där och två timmar hem. Detta resulterar i fyra meddelanden från Telenor och en död mobil!
Killen i butiken kunde/brydde sig inte varken förklara eller hjälpa till. Kunde det vara batteriet som var för dåligt? Svar "vet inte, byt telefon!" Varför måste Telenor fördubbla budskapet? "vet inte , byt telefon!" o.s.v. Tänk om det fanns killar som den med badankeljudet och den på Expert i Täby i alla butiker, folk skulle säkert shoppa ännu mera, fast det är ju inte heller bra, egentligen...
Och så tänkte vi gå och få i oss lite lunch eller middag eller vad det nu är man äter vid fyratiden på eftermiddan, high tea heter det i UK. Varenda sylta i Centrum var knökfull så vi for hemåt och stannade vid Donken i Hägernäs och jag beställde två Big´n tasty-hamburgare och glömde bort att det skulle vara meny bara på den ena så det blev en massa pommes över och det tog vi med oss hem och frågade om Gunnar ville ha men han bara fnyste och frågade om vi möjligen hade sett hur folk ser ut i Donkens hemland, men han kunde ha tänkt sig en hamburgare, utan sallad och tomat och andra onödiga arrangemang!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar